تفاوت قیمت خودرو الکتریکی (خودرو برقی) با نمونه های معمول بنزینی

نکات مهم در خرید شارژر خودروهای الکتریکی (خودروهای برقی)
۱۳۹۷/۰۳/۳۰
گذشته، حال و آینده ی هیجان انگیز خودروهای الکتریکی (خودروهای برقی)
۱۳۹۷/۰۴/۰۹

کدام به صرفه تر است؟

مساله ای که برای من و شما دغدغه و سوال است، برای کشورهای پیشرفته ی دنیا حکایت کرامات شیخ است و تشخیص شیرینی شیره. به هر نشریه، وب سایت یا مرکز داده ای که سر می زنیم، با اطمینان از منظر ارزی و اقتصادی خودرو الکتریکی (خودرو برقی) را نمونه های به صرفه اعلام می کنند و روی سایر جنبه های آن دست می گذارند که باید پیشرفت پیدا کند.

برای مثال، در دسامبر سال گذشته ی میلادی، گاردین در یک مقاله ی جامع به قلم Damian Carrington  نویسنده و فعال محیط زیستی، در همان ابتدا نوشت که حرفی روی صرفه ی اقتصادی استفاده از خودروهای برقی نیست، بلکه باید به دنبال راهی برای سازگاری بیشتر آن ها با محیط زیست و البته ارتقای بهره وری خودروهای الکتریکی باشیم. به طور مشابه، Mary Reed Davis در مارس همین امسال، مقاله ای منتشر کرد و نشان داد چه در مقدار هزینه ی اولیه و چه در سوخت رسانی و تعمیر و نگهداری، این خودرو الکتریکی (خودرو برقی) هستند که صرفه ی اقتصادی دارند و گاهی می توانند هزینه های مصرفی را تا یک چهارم کاهش دهند.

در این نوشته سری زده ایم به بازار بریتانیا تا اصطلاحا دودوتا چهارتا کنیم و با محاسبه ی سرانگشتی شرایط استفاده از خودرو الکتریکی (خودرو برقی) را از نظر بگذرانیم.

آمار قابل استناد چه می گویند؟

درباره ی کشورهای ژاپن، ایالات متحده و بریتانیا، با قاطعیت تمام می توان گفت که صرفه ی اقتصادی در استفاده از خودرو الکتریکی (خودرو برقی) است. البته اینطور که تحلیل ها نمایش می دهد، دلیل اصلی پایین بودن قیمت خودرو الکتریکی (خودرو برقی) و هزینه های مصرفی آن ها، تا حدود زیادی در اثر یارانه (subsidies) هایی است که دول این ممالک پیشرفته می پردازند.

گروهی از متخصصان، در ژاپن، بریتانیا و ایالت های تگزاس و کالیفرنیا امریکا، هزینه های مالکیت چهارساله ی انواع خودروهای بنزینی، دیزلی و برقی را محاسبه کرده اند و نتیجه ی جالب برتری بی چون و چرای در اختیار گرفتن نمونه های برقی بوده. هزینه هایی که شامل بررسی قرار گرفته، مبلغ ابتدایی خرید، هزینه ی سوخت، بیمه، تعمیر و نگهداری و مالیات بوده است.

در صورتی که توصیف های کمی شما را قانع نمی کند و نیاز به عدد و رقم دارید، باید بگوییم طبق یافته های همین مطالعه، در سال ۲۰۱۵ میلادی در مجموع در اختیار داشتن یک خودرو الکتریکی (خودرو برقی) تا ده درصد (۱۰%) هزینه ی کمتری برای مالک به همراه می آورده است. تنها نکته ای که هزینه ی ابتدایی بیشتری در بر داشته، دسته ای از خودروهای هیبریدی است که به دلیل ماهیت خود، هم برق و هم بنزین را به عنوان سوخت (انگار در حال خرید یک اتومبیل با دو موتور هستید) می پذیرفته اند.

درباره ی این نتایج، James Tate  رهبر گروه مطالعاتی در بریتانیا، اظهار داشته (سخنرانی در University of Leeds ایراد شده و متن اصلی گزارش در پایگاه published in the journal Applied Energy قابل دسترسی است)

“ما شوکه شدیم و البته مسرور و سرمست، نتیجه ی این مطالعات نشان می دهد علاوه بر فواید و دستاوردهای محیط زیستی، خودرو الکتریکی (خودرو برقی) هزینه های کمتری به خریداران تحمیل می کنند، تنها مساله قیمت باتری ها است که امیدواریم سریع تر کاهش یابند. این یک خبر بسیار خوب برای جامعه بریتانیایی است.”

یک بررسی دقیق تر با داده های مطالعاتی

در تصویر زیر مجموع هزینه ی سالانه ی دراختیار داشتن انواع خودروها بر حسب پوند در بریتانیا، به صورت مقایسه ای، روی یک نمودار ارائه شده است. اتومبیل ها از چپ به راست، برقی، دیزلی، بنزینی، هیبریدی و دوگانه ی هیبریدی و بنزینی بوده اند. در قسمت بالا هم که هزینه ها با رنگ مشخص است، از چپ به راست (آبی به خاکستری)، افت قیمت، مالیات، تعمیر و نگهداری، بیمه، سوخت فسیلی و الکتریسیه می باشند.

البته امروز، ژاپن و بریتانیا در حدود پنج هزار پوند و ایالات متحده بیش از شش هزار و پانصد پوند برای خرید خودرو الکتریکی (خودرو برقی) یارانه ارائه می دهند. اما پیشبینی ها نشان می دهد که تا سال ۲۰۲۵، هزینه ی خرید یک Nissan Leaf برقی، همانقدر ارزان باشد که نمونه ی مشابه فسیلی آن.

برای لختی از موضوع قیمت فاصله می گیریم (چون به نظر می رسد که مقصود به طور کامل بیان شده است) و از منظر محیط زیستی یک سری آمار ارائه می دهیم. طبق آن چه همین مطالعه نشان می دهد، اکثر شهرهای بریتانیا در اکثر روزهای سال روی مرز آلودگی هوا قدم می زنند(شبیه ما)، همین امر سبب شده تا خرید و فروش خودروهای سوخت فسیلی در سال گذشته، کاهش ناگهانی سی درصدی را تجربه کند و در سمت مقابل، تقاضا برای خرید نمونه های برقی تا سی و هفت درصد افزایش داشته است. بر پایه ی همین داده ها، Matt Finch از Energy and Climate Intelligence Unit یک پیشبینی جالب انجام داده و می گوید در سال ۲۰۱۹ میلادی، برای اولین بار در تاریخ، بریتانیایی ها بیشتر از خودروهای بنزینی و دیزلی، خودروی برقی خواهند خرید.

در نتیجه یک چالش باقی می ماند و محل سوال است. آیا تولید کننده های خودرو الکتریکی (خودرو برقی) می توانند تقاضای بازار را پاسخ دهند و علاوه بر Nissan Leaf و Tesla Model S نمونه هایی میان رده و خانوادگی ارائه دهند؟

پاسخ این سوال هر چه که باشد، تردیدی وجود ندارد که به زودی دنیا از این پیله ای که به دور خود کشیده بیدار می شود و زمانی که این اتفاق رخ دهد، شاید هر کدام از ماها یک خودرو الکتریکی (خودرو برقی) چینی، ژاپنی یا امریکایی سوار شده باشیم و خود چگونگی گذر زمان را به خاطر نیاوریم.

برای اینکه گریزی هم به نقش دولت ها زده باشیم، باید بگوییم Jesse Norman وزیر Transport کابینه ی دولت انگلیس (مشابه حمل و نقل یا راه و شهرسازی ما)، اخیرا اعلام کرده در نتیجه ی سرمایه گذاری های ۲۰۰ میلیون پوندی، امروز در سراسر بریتانیا بیش از ۱۱,۵۰۰ جایگاه شارژ الکتریکی وجود دارد و ۹۰۰ تای آن ها از نمونه های سریع (Fast) هستند. آمار ما چگونه است؟

این نوشته را با ارائه ی لیستی از خودروهای محبوب برقی در بریتانیا به همراه قیمتی که باید برای خرید آن ها بپردازید به پایان می بریم (توجه داشته باشید قیمت ها بر اساس پوند و مربوط به یکم دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی است).

  • Nissan Leaf – 22,250 sold
  • BMW i3 – 8,800 sold
  • Tesla Model S – 6,283 sold
  • Renault Zoe – 6,227 sold
  • Nissan e-NV200 – 2,742 sold