ممنوعیت استفاده از خودروهای بنزینی

همه‌ی آنچه باید درباره‌ی شارژر خودروهای الکتریکی (خودروهای برقی) بدانید
۱۳۹۷/۰۴/۰۹
سیر کنترل (CirControl) و خودروهای الکتریکی (خودروهای برقی)
۱۳۹۷/۰۴/۱۵

آلمانی ها چه می کنند؟ گزارشی از دویچه وله

اخیرا یک دادگاه عالی در آلمان حکمی صادر کرد جالب توجه. طی این حکم، شهرداریِ شهرهای مختلف مجاز می شوند تا در صورت صلاحدید، تردد خودروهای بنزینی را در کل یا مناطقی از شهر ممنوع سازند. این طرح که هدف اصلی اش کاهش آلودگی و کمک به ساخت محیطی سالم تر برای زیستن است، در قسمت های دیگری از دنیا هم کم و بیش اجرا می شود. ما در این نوشته نگاهی به دنیا و راهکارهایی که در این باره اتخاذ کرده انداخته ایم.

لندن، اسلو، رم، پکن، شانگهای و بسیاری دیگر از کلانشهر های دنیا، در حال تدوین چارچوب هایی هستند تا سلامت هوا را به حالت عادی خود بازگردانند. به نظر می رسد اولویت تمامی طرح ها، خارج ساختن خودروهای بنزینی از مدار مصرف و جایگزین ساختن آن ها با نمونه های مدرن برقی است.

مطالعات علمی نشان داده که خودروهای بنزینی صدر جدول آلایندگی محیط های شهری را به خود اختصاص داده اند و به همین خاطر، در دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی، شهردارهای پاریس، مارید، آتن و مکزیکوسیتی اعلام کردند در حال تدوین برنامه ای هستند که تا سال ۲۰۲۵ حضور خودروهای بنزینی را در خیابان ها محدود و ممنوع سازند.

مشکلات سلامتی، ناشی از آلایندگی خودروهای بنزینی  

در همین سال های اخیر، اروپایی ها بالاخره به نتایج مطالعات علمی ایمان آوردند و مشخص شد که اظهارات افرادی مانند Helena Molin Valdes و سایر فعالین محیط زیستی حاضر در سازمان ملل خیلی هم بی راه نبوده است.

به بیان دقیق، مطالعات نشان می دهد NOx یا همان نیتروژن اکسیدی که در توسط اتومبیل ها در هوا حاضر می شود، می تواند علاوه به گرمایش زمین، مرگ های زودرس و غیر طبیعی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، تنها در اتحادیه ی اروپا، آلودگی ناشی از تردد خودرو ها، سالانه چهارصد هزار مرگ غیر طبیعی را به دنبال دارد.

از آن جا که شهرهای مختلف ابتکارات و قوانین مخصوص به خود را تدوین کرده اند و می کنند، بد نیست همراه و همگام با شما، به چند برنامه نگاهی داشته باشیم. مطالعه ی اموری از این دست شاید بتواند راهی پیش روی ما قرار دهد تا شهرهای خود را نیز تبدیل به محیط های سالم تری سازیم.

نماینده اول، اسلو در نروژ

این امر در اروپا شایع است که در زمان افزایش آلودگی، یا حتی مواقعی که فضا مستعد جذب آلودگی بیشتر است (مثلا در دماهای پایین)، حضور خودروهای شخصی به کل در خیابان ها ممنوع اعلام می شود.

در ژانویه ی سال ۲۰۱۷ میلادی، اسلو با ذکر شش استثنا، حضور خودروهای دیزلی (بنزینی) در سطح شهر را ممنوع کرد. شما نمی توانستید به خیابان های داخل شهر بیایید مگر اینکه یکی از حالت هایی که در ادامه ذکر می شود، به وقوع پیوسته بود. شما کامیونی بودید که برای محلی مشخص بار می برد، تاکسی بودید، پلیس یا راننده ی یک اداره رسمی و اتومبیل هایی که مریض به بیمارستان می برند (به غیر از آمبولانس ها).

نتیجه در نوع خود واقعا جالب توجه بود. ترافیک تا سی درصد کاهش داشت و آلودگی هوای اسلو حداقل یک چهارم میزان معمولش را از دست داد.

نماینده ی دوم، مادرید از اسپانیا

برای افرادی که نمی دانند، باید گفت که مادرید پایتخت اسپانیا اگرچه به خاطر معماری و خیلی چیزهای دیگر ستوده می شود اما، تا چندی پیش به طور جدی با آلودگی هوا دست به گریبان بود. راه حل اسپانیا برای خروج از بحران، پناه بردن به پیاده راه ها و عاری ساختن مرکز شهر از خودروهای بنزینی بود. راهی که به نظر می رسد تا به امروز جواب داده است.

نماینده ی سوم، پاریس از فرانسه

آن طور که شهرداری پاریس اعلام کرده از سال ۲۰۳۰ به طور کامل، عبور و مرور تمامی خودروهای بنزینی در معابر شهر پاریس ممنوع می شود. آن ها در اقدامی کنترل شده تر، تردد تمامی خودروهایی که سال تولید آن ها قبل از ۲۰۰۰ میلادی بود را متوقف ساخته بودند.

نماینده ی چهارم، کپنهاگن از دانمارک

کپنهاگن، پایتخت دانمارک را شهر دوچرخه ها می نامند. برای ما هم باورش سخت است که دانمارکی ها از اواسط دهه ی شصت میلادی متوجه می شوند برای سالم نگاه داشتن فضای شهر لازم است مرکز آن را از خودروی های بنزینی پاک نگاه دارند.

از اول سال ۲۰۱۹ میلادی اتومبیل های بنزینی حق حضور در شهر کپنهاگن را ندارند مگر این که تولید سال ۲۰۱۸ باشند. جالب است نه؟

نگاهی به فضای داخلی ایران

وقتی در انواع و اقسام آمارهای آلودگی، شاخص های ناامید کننده ای از سلامت هوا ارائه می دهیم، به این معنی است که باید به فکر چاره باشیم. خوشبختانه مساله خیلی پیچیده نیست و می توانیم با الگو برداری از کشورهایی که در گیر مشکلاتی مثل ما بوده اند، محیط داخلی شهرهای خود را سالم و مناسب زندگی بسازیم.

امروزه خودروهای برقی، دوچرخه ها، وسایل حمل و نقل عمومی و غیره، نقش پر رنگ تری بازی می کنند تا خودروهای بنزینی سنتی. امیدواریم در سال های آینده وقتی مقاله ای قصد جمع آوری لیست شهرهای مدرن و عاری از آلودگی فسیلی را دارد، ایران هم یکی دو نماینده داشته باشد.